Memleket meseleleri hangi masalarda daha iyi konuşulur?

İçki masalarında memleket meseleleri konuşulurken susup dinlemek çok hoşuma gider. “Meğer ne cevherler varmış” derim her seferinde. Masaya ilk oturduğunda, “Dut yemiş bülbül” ya da “Görücüye çıkmış utangaç ergen” gibi duranlar, kadehlerin sayısı artıkça aslan olur kükrerler. Memlekette sorun kalmaz çözer, partilerin başkanlarını değiştirir, hükümetleri indirir, yenilerini de anında kurarlar.
Aralara mutlaka futbol geyiğini de sıkıştırır, teknik adamları değiştirir, dünya yıldızlarını transfer eder, hatta takımlarına Şampiyonlar Ligi finali oynatırlar.
Malum, şimdi turizm mevsimi değil. Boş vakit çok. Yarımada'nın bu aylardaki atmosferi de, hemen her yerde iki taşı bir araya getirip ızgara yapmaya ve 2 kadeh atmaya müsait.
Datça'da, “Ooo hoş geldin efe” diyenleri kıramadığım için oturduğum sofralarda, “Sen bilin efe bu işleri, ne olacak memleketin hali?” diye soranlar, anlatmaya başladığımda, “Hadi efe oturmaya mı geldik, çek maşallah” nidalarıyla konudan konuya atlarlar.
Şişeler boşaldıkça, masadakiler gündemdeki her konunun uzmanı olup çıkarlar. Bu saatten sonra da, bana susup dinlemek ve bitse de gitsek diye düşünmek düşer.
Bu sadece Datça'da değil, yurdumun birçok bölgesinde yaşanan bir gerçektir. Ama deniz kenarı olunca, havaya iyot kokusu karışınca, bir de masaya deniz mahsulleri konulunca, kaçınılmaz son bellidir. Çek Maşallah….
Gelin ben sizi 2 bin 500 yıl öncesine götüreyim. Daha önce de yazmıştım, dönemin en iyi birası Knidos'tadır. Bira işini ise Mısırlılar yapmaktadır. Ama Knidos'un şarapları da dünyada 1 numaradır. Şimdilerde, kışın, paralar suyunu çekince “Köpek öldüren” denilen sonuncu sınıf şaraplarla mideyi delenlerle dalga geçenler bilsinler ki, bu topraklarda dünyanın peşinde koştuğu, şaraplar üretiliyor, biralar bulunuyordu.
Şarap, dışarıda altın değerinde, ama Knidos'ta yaşayanlar için uygulanan özel fiyat nedeniyle sudan ucuzdu. Şarap lezzetli olunca da tüketim hat safhadaydı. Bilirsiniz Datçalılar, çok içenler için “Pilot olmuş pilot” derler. İşte 2 bin 500 yıl öncesinin Knidos'u da pilotlarla doluydu.
Knidos'da demokrasinin en güzel uygulamaları vardı. Yeni bir yol mu yapılacak, falanca krallıkla ticarete mi başlanacak, sayısı çoğalan genelevlerden bazıları mı kapatılacak, çıplak Afrodit heykeli mi ısmarlanacak, mutlaka halka da sorulurdu.
Serius, Afrodit tapınağının yapımında çalışmak için Knidos'a gelen, birçok işte şansını deneyen, sonunda yerli tüccarlardan Dadıos ile olan ortaklığı sayesinde kentin zenginleri arasına katılan, dönemin hatırı sayılan isimlerinden biridir.
Knidos'un ticari limanına her gün çok sayıda gemi yanaşırdı. Gemilerin yüklerini indirten, taşıyacakları malları temin eden kişi de Serius'du. Onu çekemeyen rakipleri çeşitli söylentiler çıkarır.
Bunlardan biri de, Knidos yönetiminin, limandaki gemilerin ödediği ücretlerin belirlenmesinde halka danışmadığı ve Serius'un taleplerini dikkate aldığıdır.
Bir başka söylenti ise Serius'un kent yönetimine seçileceği yönündedir.
Gerek Serius gerekse rakiplerinin, halk arasında hızla yayılan bu söylentiler nedeniyle taraftar kitleleri oluşuyordu. Taraftarlar için akşamları kurulan sofralarda sınırsız şarap ve bira ikram ediliyordu.
Yenilen, içilen bu masalarda, Knidos'un sorunları tartışılmaktadır. İşte bu masalardan kavga ve Knidos yönetimine yönelik çok ağır eleştiriler çıkmaktadır.
Knidos'un bilgelerinden Lazures, kent yönetimine, kamplaşma ve artan gerginlik nedeniyle çok kötü olaylar çıkabileceği uyarısında bulunur. Nitekim gözlem için Knidos'ta toplanan gökbilimciler onuruna verilen yemeğe katılanlar, içkinin de etkisiyle asıl konuyu bırakıp kentin sorunlarını tartışmaya başlar. Söz dönüp dolaşıp söylentilere gelince kızılca kıyamet kopar. Çıkan kavgada Serius'un başında şarap testisi kırılır. Bu haber kentte yayılınca da, zaten birbirlerine diş bileyen taraflar Knidos'un her köşesinde kavgaya tutuşur. Günlerce süren olaylarda birçok kişi ölür.
Yaşananlar üzerine Knidos yönetimi, “Memleket meseleleri ayık kafayla tartışılmalıdır” kararını alır. İçki masalarında memleket meselelerinin konuşulmaması uyarısında bulunur. Buna uymayanları engellemek için akşamları içki masalarındaki sohbetleri gizlice dinleyecek kişiler görevlendirir. Birkaç yıl süren uygulama sayesinde “Memleket meselelerinden” kaynaklanan kavgalar da sonlanır.
Yanlış anlaşılmasın, Knidos'ta uygulanan içki yasağı değildir. Kentin huzuru için siyasi konuların ayık kafayla tartışılması istenmiştir. Hepsi o kadar. Ama Knidos'ta içkiye yasak getirme anlamında ilk uygulama ise biraya olacaktır. Nedeni de tamamen ticaridir. Bu uygulama, Knidos'un eski Mısır ile olan ilişkilerini de kötü yönde etkileyecektir. Eski Mısır kaynaklarında yer alan bu olayı da, bir başka yazıda anlatacağım.  

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget