Devletin kasasından ancak savaş ve seferberlik durumunda kullanılabilecek harcama yapıldı.
Sayıştay, devletin hesabından 15 milyar
TL’lik fazladan harcama saptadı. Denetçilerce hazırlanan taslak raporda,
“mevzuata aykırı” olarak yapılan bu harcamalar için “Tamamlayıcı ödenek
verilmemesi gerektiği” vurgulandı. Ancak TBMM’ye sunulan
ve kamuoyuna açıklanan nihai raporda, “Tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesi
hususu,
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin takdirindedir” denildi. Cumhuriyet,
Sayıştay’ın, 2012 yılı Merkezi Yönetim Bütçesi ile ilgili genel uygunluk
bildiri raporunun taslak haline
ulaştı. Raporda, 2012 merkezi
yönetim bütçe yasasıyla 665 milyon 250 bin TL’lik yedek ödenek kalemi
oluşturulduğuna değinen Sayıştay, bu rakamın yıl sonunda 30 milyar 919
milyon 961 bin TL’ye yükseldiğine işaret etti. Sayıştay raporunda, “5018
sayılı kanunun ‘Yedek ödenek’ başlıklı 23’üncü maddesi gereğince mali
yıl içinde yedek ödenekten yapılan aktarmaların tür, tutar ve idareler
itibarıyla dağılımı Maliye Bakanlığı’nca başlangıç bilgileri değil, yıl
sonu gerçekleşmeleri üzerinden ilan edilmelidir” denildi. Bütçede devasa
boyuta ulaşan ödenek üstü giderlere de değinen Sayıştay, merkezi
yönetim ödenek üstü gider toplamının kamu idareleri için 15 milyar 56
milyon 194 bin TL, özel bütçeli idareler için de 17 milyon 943 bin TL
olmak üzere toplamda 15 milyar 74 milyon 821 bin 500 TL olduğunu
saptadı. ‘Savaş ve seferberlik dışında kullanılamaz’ Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Yasası’nda yer alan “Kamu idareleri, bütçelerinde yer alan
ödeneklerin üzerinde harcama yapamaz”, “Bütçede yeterli ödeneği
bulunmayan işler için yüklenmeye girişilemez. Yüklenme süresi mali yılla
sınırlıdır. Harcama yetkilileri, tahsis edilen ödenekler dahilinde
yüklenmeye girebilirler” ve “Harcama yetkilileri bütçede öngörülen
ödenekleri kadar, ödenek gönderme belgesiyle kendisine ödenek verilen
harcama yetkilileri ise tahsis edilen ödenek tutarında harcama
yapabilir” hükümlerini anımsatan Sayıştay, “Ödenek üstü harcama”
başlıklı 70’inci maddesindeki şu ifadeye de atıfta bulundu: “Kamu zararı
oluşturmamakla birlikte bütçelere, ayrıntılı harcama programlarına,
serbest bırakma oranlarına aykırı olarak veya ödenek gönderme
belgelerindeki ödenek miktarını aşan harcama talimatı veren harcama
yetkililerine, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan
bir aylık net ödemeler toplamının iki katı tutarına kadar para cezası
verilir.” Bu hükümlere göre belirli hizmetler için bütçeye konulmuş
bulunan ödeneklerden fazla harcama yapılmamasının ödenek kullanımında
esas olduğunu vurgulayan Sayıştay, aynı yasaya göre bunun tek
istisnasının seferberlik, savaş ilanı ve olağanüstü haller olduğuna
işaret etti. Tüm bu saptamaların ardından bütçede oluşan 15 milyar
TL’lik ödenek üstü harcama konusunda “Genel bütçeli idareler için
15.056.878.194 Türk Lirası, özel bütçeli idareler için 17.943.305 Türk
Lirası olmak üzere, merkezi yönetim toplamında 15.074.821.500 Türk
Lirası tutarındaki ödenek üstü gider için, 5018 sayılı kanunun 20, 26,
31 ve 70’inci maddeleri ile 2012 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun
9, 23 ve 24’üncü maddelerinin açık hükümleri karşısında tamamlayıcı
ödenek verilmemesi gerekir” denildi.
Meclis’e sunulunca değişti
Ancak
bütçedeki kara delik için açık bir dille “tamamlayıcı ödenek
verilmesin” diyen Sayıştay, önce Meclis’e, ardından da kamuoyuna
sunduğu raporunda bu ifadelerini “sansürledi”. Raporun ilgili bölümünde
“Tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesi hususu, TBMM’nin takdirindedir”
ifadeleri kullanıldı.
Yorum Gönder