RF-4E keşif uçağımız bir görevle Malatya Erhaç Hava Üssü'nden Doğu Akdeniz’e doğru havalanıyor. (Görevi nedir bilmiyoruz tabi.) Suriye hava sahasını ihlal ettiği gerekçesiyle Suriye tarafından düşürülüyor. Bu haberle son günlerde üst üste verdiğimiz şehitlerin acısı dinmeden hepimiz yeniden sarsılıyoruz tabi.
İki pilotumuzun uçağı terk ederek kurtulduklarını, bölgeye sevk edilen uçak ve helikopterleri ayrıca Mersin ile İskenderun’dan giden 4 hücumbotumuzun arama kurtarma çalışmalarına başlamalarını öğrenmemiz yüreklerimize biraz olsun su serpiyordu.
Derken Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Suriye’nin Cuma günü düşürdüğü Türkiye’ye ait keşif uçağının Türkiye’nin radarlarını test etmek amacıyla uluslararası alanda seyrettiği sırada düşürüldüğünü açıkladı. Konuşması sırasında 5 adet grafik kullanarak izah ediyor ama çabuk geçtiği için anlaşılamıyordu, pilotlarımız hakkında da bilgi veremedi..
*****
CNN TÜRK Haber Genel Yayın Yönetmeni Ferhat Boratav, Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun kullandığı 5 grafiği kullanarak Türkiye ile Suriye'yi kriz noktasına götüren ve Türk uçağının düşmesiyle sonuçlanan o anları dakika dakika anlattı.
Pilotumuzun uçuş planı Malatya Erhaç Meydanı’ndan kalkıp Doğu Akdeniz üzerinde dolaşıp tekrar Erhaç’a dönmekmiş.
Saat 11.06 da uçak 21 bin fitte birinci noktadan İskenderun körfezine, doğru alçalmaya başlıyor. 11.14 de 8600 fite geliyor 11.23 te 7500 fitte yani yaklaşık 2500 metreden Hatay’ın üzerine kadar geliyor.
Uçak 11.23 te 7500 fitte tekrar Akdeniz’e doğru uçmaya başlıyor. Yaklaşık 1000 metreye kadar alçalıyor. 11.37 de 3 bin fitte uçak Doğu Akdeniz üzerinde.11.42 de kasti olmayan şekilde bir noktada Suriye hava sahası ihlal ediliyor. Türk radarı Ana kumanda 11.44 de hava sahasını ihlal ediyorsunuz diye uçağı uyarıyor.
Uçağımız uyarıdan üç dakika sonra 11.47 de Suriye hava sahasını terk ediyor. Sonra ilginç bir ayrıntı 11.50 de pilot komuta merkezi ile telsiz temasına geçiyor ve aynı manevrayı bir kere daha yapacağım. Lütfen hava sahasını yeniden ihlal etmemem için pozitif radar kontrolünü yapın diyor. Bir sonraki grafikte pilotun yeniden manevra yaptığı 11.58 de uçağımız 13 deniz mili 24 KM Suriye Kara sularından uzaktayken temas kesiliyor 8 mil yani 15 kilometre açıkta Suriye karasuları içinde uçak vurulduktan sonra Suriye sularına sürükleniyor.
Bu bilgiler ve anlatı ne derece doğrudur bilemeyiz tabi.
1-- Pilotlarımız ikinci kez neden dönüş yapmak istediler?
2---Uluslararası sularda dikkate değer bir şeyi sonradan mı fark etmişlerdi?
3—Ana kumanda Türk radarının gördüğü ihlali pilotlarımız kendi uçaklarında neden göremediler?
4-- Radar ve telsiz temasının kesilmesi İsrail veya Amerika ajanları tarafından mı yapılmıştır?
5--- Pilotlar, radar kilitlemesinden haberdar mıydı?
Akıllara bir sürü soru gelebilir tabi. Ayrıca Türkiye’nin Suriye ile savaşa girmesi kimlerin işlerine yarayacağı bellidir…
*****
Alev alev yanan Suriye, kendisini korumak amaçlı değil elbette ama Türkiye’ye gözdağı vermek için bilinçli olarak uçağımızı düşürmüş olabilir. İngiliz gizli servisi MI-6’e göre Suriye Devlet Başkanı Beşar Esad, 2004 yılında Moskova ziyareti sırasında Rusya’dan tam 20 bin S300 füzesi satın aldığını duyurmuştu. Bilemem, yalan veya doğrudur ama bilinen odur ki, Suriye hava savunmasının Rus radarlarıyla güçlendirilmiş olduğudur.
Hatırlarsak bir zamanlar yine yapılan planlar çerçevesinde tam 7 kez İsrail savaş uçakları Suriye’yi taciz etmişti. Hatta Esad’ın sarayının üzerinden alçak uçuş dahil yapıldığı yazılmıştı. Esad akıllı davranarak buna ses çıkartmamıştı.( İsrail ve Amerika bu tacizlerle bir şekilde Mİ-6’in kendilerine verdiği bilgiyi de doğrulamak istemişler, bu nedenle İsrail uçakları devreye girmişlerdi..)
Hizbullah lideri Nasrallah da El Cezire Beyrut temsilcisinin ‘Sizin elinizde daha güçlü silahlar varsa Tel-Aviv’i vurmak için neyi bekliyorsunuz?’ sorusuna Esat şu ilginç cevabı veriyordu:
Savaşı biz yönlendireceğiz, İsrail değil. Elimizdeki gücün nasıl, ne zaman ve hangisini kullanacağımızı biz biliriz”…
Suriye elbette cezalandırılmalıdır ama bu bizi savaşa sürüklememelidir asla. Çünkü savaşa girmemiz Türkiye’yi 50 sene geriye götürür. Türkiye’nin burada akıllı politika yürütmesi ve kendini ateşe atmaması çok önemlidir. Kimsenin piyonu olmadan kendi kararlarını kendisi almalıdır.
*****
Bu arada çeşitli haberler dış basından yansıyor.
Russia Today haber sitesi yerel kaynaklara dayandırdığı haberde düşen uçağın iki mürettebatının ele geçirildiğini ileri sürüyor. (Ne derece doğrudur?)
Suriyeli gazeteci Ihab Sultan, görgü tanıklarına dayandırdığı haberinde iki Türk jetinin Suriye hava sahasına girdiğini, uçaklardan birinin Suriye savunma güçleri tarafından düşürüldüğünü, diğerininse hasarlı şekilde Türkiye'ye döndüğünü iddia ediyor.
Bizler doğru haberi kendi devletimizden bekliyoruz. Bu bizim hakkımızdır. Son olarak diyeceğim şudur.Halen bulunamayan pilotlarımızın sağ olmalarını gönülden isterken, ailelerine sabırlar diliyorum.
Tünay Süer
Yorum Gönder