TEPAV’dan 4+4+4 raporu: Eğitimde öncü ülkeler kesintisizden vazgeçmiyor
AKP’nin 8 yıllık kesintisiz eğitimin yerine 4+4+4 modeline ilişkin rapor hazırlayan TOBB’a bağlı Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), Türkiye’nin eğitimde örnek alması gereken ülkelerin, yasa önerisinde sunulduğu gibi ABD, Fransa ve İngiltere değil, eğitimde en başarılı ülkeler olarak kabul edilen Avustralya, Yeni Zelanda, Finlandiya ve Danimarka olması gerektiğini bildirdi. Rapora göre, dünyada genel gelişmişlik sıralamasında ilk 7 içerisinde yer alan bu ülkeler, uyguladıkları 9-10 yıllık kesintisiz eğitim programlarıyla da dünyanın eğitimde ilk 5’ini oluşturuyor. Raporda, Türkiye’deki 15 yaş üstü nüfusun yüzde 42’sinin ilkokul ve altı seviyede eğitime sahip olduğuna dikkat çekilerek, 8 yıllık kesintisiz eğitimin bu oranı son yıllarda bir ölçüde iyileştirdiğine vurgu yapıldı. TEPAV’ın araştırmasında yer verilen saptamalar, ana hatlarıyla şöyle:
• Avustralya’da 10 yıl zorunlu eğitim var. Avustralya’nın çeşitli bölgelerinde eğitim farklı şekillerde düzenlenmiş ancak ilköğretim minimum kesintisiz 6 yıl sürüyor. Mesleki eğitim ise 10 yıllık kesintisiz eğitimden sonra başlıyor.
• Yeni Zelanda’da 10 yıl zorunlu eğitim var. Ebeveynler 6-16 yaş arasındaki çocukların her gün okula gitmesini sağlamak zorunda. En kısa süreli kesintisiz eğitim veren okullar 6 yıllık, ancak yaygın okul tipi 8 yıllık kesintisiz veren ilköğretim okulu. Mesleki eğitim zorunlu eğitimin son yıllarında başlıyor.
• Eğitimde örnek ülkelerden Finlandiya ve Danimarka’da 9 yıl zorunlu eğitim var ve ilköğretim kesintisiz 9 yıl.
• Özetle, kanun teklifinde sunulan “gelişmiş ülkelere benzeyelim” gerekçesi de ikna edici değil. Eğitimde başarılı olan çağdaş ve gelişmiş ülkelerin hepsi teklif edildiği gibi kademeli ve mesleki eğitimin erken başladığı eğitim sistemlerine sahip değil. Bu ülkelere baktığımızda kesintisiz ve zorunlu eğitimin en az 6 yıl ama yaygın olarak 8-9 yıl olduğunu, mesleki eğitimin ise 10. yıldan önce başlamadığını görüyoruz. Bu bilgiler kanun teklifindeki kademeli eğitim ve mesleki eğitimin erken başlatılması önerileriyle çelişiyor.
Türkiye’de 15 yaş üstü nüfusun yüzde 42’si ilkokul ve altı seviyede eğitime sahip. Yani 4 yıldan fazla eğitim alamamış bir insan ordumuz var. 8 yıllık eğitim sistemi bu tabloyu iyileştirmeye başlamıştı. Bu sebeple, eğer başka gerekçeleri yoksa, bu kanun teklifini yapanların tekliflerini gözden geçirmelerinde fayda var.
Yorum Gönder