Trajikomik! - Necati Doğru

100 yıl önce köprülerin ve onları bağlayacak yolların güzergahı “bir boz eşek bulunarak” yapılıyordu. Boz eşek araziye başıboş, yularsız, eğersiz bırakılıyor. Boz eşeğin arkasında ellerinde uçları sivriltilmiş kazıklarla işçiler yürüyor. Başıboş bırakılmış eşek, doğal olarak kendisi için en kolay, en az enerjiyle en fazla mesafe kat edeceği yolu izliyor. İşçiler ellerindeki kazıkları boz eşeğin arka ayağının bastığı ize çakıp işaretliyorlar.
Güzergah belirleniyordu.
* * *
Hatırlıyorum.
Boz eşek modeli çağdaş kalıba uydurulmuş; havada uçan helikopter boz eşekleştirilmişti.
Başbakan helikoptere binecek.
Köprü güzergahı belirlenecekti.
O yazıyı buldum.
Yeniden okudum.
İstanbul Boğazı’na “Üçüncü Köprü yapılacağı” müjdesi verilmişti.
Güzergah, sözüm ona arsa rantı doğmasın ve haksız kazanç olmasın diye, gizleniyordu. Büyük bir gazetede yayınlan haberde Başbakan Tayyip Erdoğan ile Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım, helikoptere binecekler;
yukarıdan Başbakan ile Ulaştırma Bakanı “köprünün ayaklarının oturacağı noktaları ve yolların geçeceği güzergahları” gökyüzünden seyredeceklerdi.
* * *
Ben de yazı yazmıştım…
İstanbul Belediye Başkanı Kadir Topbaş’a; “…Siz neyin başkanısınız, yönettiğiniz kenti her bakımdan etkileyecek üçüncü köprünün ayakları ile güzergahı helikoptere binmiş Ankara tarafından belirleniyor, bu olacak iş mi?” diye sormuştum.
Kadir Topbaş da cevap vermişti.
“Hayır doğru değil” demişti.
Ve şu bilgiyi sunmuştu:
“Güzergah helikopterle tespit edilmeyecektir. Ulaştırma Bakanlığı bir Türkiye Planı yaptı. Planda İstanbul için ‘3. Köprü Proje Önerisi’ geliştirilmiş. Bakanlık tarafından geliştirilen proje,İstanbul Metropoliten PlanlamaMerkezi’nce yapılan ‘uygunluk analizleri ve arazi kullanma analizleri’ çerçevesinde değerlendirilecek ve kesin güzergah İstanbul Büyükşehir
Belediye Meclisi’ne sunulacak”
* * *
Bu bilgi doğru muydu?
Ben bu kez; 530 uzman, profesör ve doçentin 3 yıl çalışarak; İstanbul için “Çevre Düzeni Planı ve Bölge Planı” hazırlayan Metropolitan Planlama’nın Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Kaptan’a sormuştum. Profesör Kaptan da “Bizim 530 uzman, profesör, doçent,
araştırmacının hazırladığı planlarda İstanbul için Üçüncü Köprü yapmak yoktur. Böyle bir köprü İstanbul’un nüfusunu 20 milyona sıçratır, bu da şehir için cinayet olur, çünkü bu
bölgenin bu ağırlığı taşıyamayacağıbilimsel olarak ortadadır” demişti.
Bütün bunları yazmıştım.


* * *
Sonunda olan oldu.
Övünmeler göğe çıktı.
Böbürlenmeler arşa ulaştı.
Bilimsel olarak yapılması şehir için cinayet olur denilen 3. Boğaz Köprüsü’nün kondurulacağı ayakları ile yollarının geçeceği güzergahlar; “Eşekleşen Helikopter Modeli”ne
benzer bir yöntemle belirlendi.
“Köprü’yü Milli Bütçe’den yapacağız, halkın cebinden bir kuruş çıkmayacak” diye yalan-dolan anlamsız propagandalar bütün ülkeye yayıldı.
Köprü temeli atıldı.
Ya Allah! Bismillah!
250 bin ağaç kesildi.
Sarıyer Belediyesi Başkanı, “projede belirtilen güzergahla şirketlerin ağaçları kestiği güzergah birbirine uymuyor” diye uyarı yaptı. Ulaştırma Bakanlığı, “bizim tespit ettiğimiz güzergah kuşların göç yoluymuş… yok su yoluymuş…”
diye gerekçe peydahlayarak güzergahı değiştirdiklerini açıkladı.
Trajikomik!
Hem acı hem komik!
* * *
Ortada bir iddia dolaşıyor.
Köprüyü devletin imtiyazını satın alma (yap-işlet-devret) modeliyle yapma ihalesini kazanan iki ortak şirket, güzergah değişimini “maliyetleri düşürmek” için yaptılar. Güzergahı şahıs arazileri yerine devlet arazilerinden geçirecek şekilde değiştiriyorlar, devleti soyacaklar.

Yorum Gönderme

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget