Peygamberimizin tecditle yani yeniden yapılanmakla ilgili ilkesel sözü şöyle verilebilir: "Her devirde ümmetim
içinden biri çıkar ve dini tecdit eder." Yani yeniden
yapılandırır. (bk. Ebu Davud, melâhim 1; Elbanî, Silsiletül Ahâdîs
es-Sahîha, 2/148-149)
Yeniden yapılanmanın temsilcisine müceddit denir.
Müceddit, reformatör değildir. Müceddit, Kur'an'daki
değişmezlere dayanan bir iman adamı sıfatıyla görecelikler
alanını ve ilahî beyanlardaki esneklikleri
değerlendirerek vahyin verilerini hayatın ve insanın
ulaştığı yeni boyutlara göre yeniden yorumlar. Evrensel bir
mesaj ve hermenötik bir evren olan Kur’an bu yorumu sadece istemekle
kalmaz, bunu yapacak bilim ve fikir öncülerine büyük destekler verir.
Kur’an, aynı zamanda hermenötik (yorumbilime ilişkin) ilkeler koyan bir kitaptır.
Bugünkü tecdit hareketi veya hareketleri bireysel
faaliyetler olmaktan çok, kadro çalışmaları olmalıdır.
Dünyanın küçülmüş bulunması, teknolojinin önümüze serdiği
iletişim imkânları, bilim alanındaki uzmanlaşmalar bunu
zorunlu hale getirmiştir. Bu, aynı zamanda tecdit hareketine büyük
kolaylıklar da sağlar.
Tecdidin en büyük engellerinden biri de Batı’nın İslam dünyasına dayattığı politikalardır.
Batı, İslam’a ve Müslümanlara yönelik politikaları ile tecdit
hareketinin önüne büyük engeller koymakta, geliştirdiği yeni
stratejilerle Müslümanların yeniden yapılanmasını imkânsız hale
getirmektedir. Batı’nın, tecdidi engellemede işlettiği temel politika,
İslam dünyasındaki gelenekçi-tutucu unsurları dinin birinci dereceden
temsilcisi gibi öne çıkarıp onları desteklemesi ve rasyonel-tecditçi
unsurları etkisiz kılmasıdır. Müslüman dünyadaki aktif-devrimci
unsurlar, Batı’nın bu politikaları yüzünden çok yıkıcı bir ‘pusula
sapması’na uğramakta, şaşılaşmakta, şapla şekeri birbirine karıştırır
hale gelmekteler. Batı, Müslümanların efor ve enerjilerini yanlış
yönlere kanalize etmeyi başarmış bulunuyor.
Dinde yeniden yapılanmanın zorunlu ilk adımı, dine sokulmuş
yalanların ve dinleştirilmiş örflerin din bünyesinden temizlenmesidir.
Bu temizleme gerçekleştirilmeden işe yarar bir içtihat veya tecdit
mümkün değildir. Çünkü geniş anlamlarıyla içtihat da tecdit de dinsel
vahiylerin yorumundan ibarettir. Bu yorumun hayır getirmesi için
öncelikle din adı verilecek temel verilerin ortaya çıkarılması gerekir.
Din patenti yapıştırılmış ama aslında din olmayan kabullerin din diye
yorumlanmasının götüreceği sonuç ağır bir aldanıştan başka ne olabilir?
Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz: Müslümanların, İslam’a sokulmuş yalan ve
uydurmaları dinlerinden temizlemeleri (sadece bu bile) başlı başına bir
yeniden yapılanma ve diriliş getirir.
Bugünkü Müslüman dünyayı tökezleten çarpıklıklar, yeni yorumların
yapılmamasından çok, geleneğin dinleştirdiği uydurma ve yalanlardan
kaynaklanmaktadır.
Ne ilginçtir ki, İslam Peygamberi, tecdidi bir görev olarak ümmetinin aydınlarına yüklerken şunun altını da çizmektedir:
“Allah, her yüzyıl başında, insanlara, kendilerine sünnetleri
(yöntemleri) öğreten ve Allah Elçisi’ne isnat edilen yalanları ondan
uzaklaştıran birini/birilerini ortaya çıkarır.” (Elbanî; el-Ahâdîs
es-Sahîha, 2/148)
O halde, bugün Müslümanların gerçekleştirmek zorunda oldukları yenilenme
(değişim veya rönesans) hareketinin temel başlıkları (veya aşamaları)
şunlar olacaktır:
1. Eski mirası sorgulamak,
2. Eski mirasın otantik din olduğu kesinleşen verilerini yeniden yorumlayarak dini yeniden yapılandırmak.
Tecdidin amaçladığı yeniden yapılanma, eski deyimle, bir telfîk-i
mezâhip (mezhepleri birleştirme) değildir. Amaç, geleneği
okşayan bir eklektisizm aktörlüğüyle herkesin nabzına şerbet verip halkı
kandırmak olmamalıdır. Mezhepler üstü İslam'ı yani vahye dayalı
özgün dini ortaya çıkarmak kaçınılmazdır. Buna, ‘Ortadoğu
örflerinden oluşan geleneksel din’den özgün İslam’a/vahyin
dinine/Kur’an’daki İslam’a geçiş diyebiliriz.
Tecdit ve reform, müceddit ve reformist
Müceddit, reformatör değildir. Müceddit, Kur'an'daki değişmezlere dayanan bir iman adamı sıfatıyla görecelikler alanını ve ilahî beyanlardaki esneklikleri değerlendirerek vahyin verilerini hayatın ve insanın ulaştığı yeni boyutlara göre yeniden yorumlar.
Yorum Gönder