Bayram bitti hızlı trenin maliyetini bilelim! - Necati Doğru

Bizim de hızlı trenlerimiz oluyor. Buna da sevinmeliyiz.  İktidar ülkemiz insanına, ekonomisine, ulaşımına rüzgar hızıyla giden trenler kazandırıyorsa onu da alkışlamalıyız.
Alkışlayalım.
Kaça mal oluyor?
Bunu da bilelim.

Pahalıya mı geliyor?
Bizim ülkemize; “hızlı tren” olarak sunulanlar Japonya’da, Çin’de, ABD’de, Fransa’da ve nerede varsa oradaki en yeni teknoloji hızlı trenlerin özelliklerinin aynısına sahip midir? Yoksa adına “hızlı tren denilen” fakat aslında bir kaç gömlek geri teknolojide “hızlandırılmış trenler” bize “hızlı tren fiyatına mı” satılmaktadır?
Bu soruları da soralım.
İkna olursak, alkışlayalım.
Hızlı tren kazığı yiyorsak!
Yediğimiz kazıdı da bilelim.


Xxx

Japonların Hızlı treninin adı "Shinkansen" yani "Mermi Tren" diyorlar. Japonların mermi treni daha 1964 yılında saatteki 300 km hıza ulaşmıştı.
Bugün 600 km hızı geçti.
Çin hızlı trene sonra girdi.
Ancak başarıya ulaştı.
Gerçekten bütün değerleriyle “hızlı tren” denilebilecek tireni yapıp yolcu taşımaya başladılar.
Fransızlar da iyiydi.
FRANSIZ demir yolları SNCF, “TGV” adını verdikleri hızlı trenleri uzun yıllardan buyana kullanıyorlar.
TGV,”yüksek hızlı tren" demek.
Yani yüksek hızlı tren var.
Ve yüksek olmayanı da var.
Fransa, 1967 yılında; hızlı trende saatte 267 km hıza ulaştı.  1972 yılında saatte 318  kilometreyi devirdi.
Bugün 578 km ve üstünü deniyor.
Fransa ve Japonya'daki trenler rahatlıkla 300-400 km arasına çıkabiliyor. Hattın maliyeti km başına 2 milyon Euro'yu geçmiyor !

Xxx

Fransa ile kıyaslayabiliriz.
Bizim hızlı tren kaça mal oluyor?
Fransa ile kıyaslamadan önce de “Türkiye’deki hızlı trenler ile Fransa’daki hızlı trenler aynı özellikleri taşıyorlar mı” diye de sormak ve “evet” cevabını almak gerekiyor.
Bizim ki Japon’dan geride.
Bunu biliyoruz.
Çünkü Japonya, klasik demiryoluna alternatif, mıknatıs teknolojisini geliştirip kullandığı trenler yaptı. Maglev adı verilen bu sistemin de öncülüğünü Japonlar aldı. Özel rayların sadece birkaç milimetre üstünde, rayla temas etmeden hareket eden bu trenin ulaştığı 581 kilometre hızla dünya rekorunun sahibi Japonlar oldular ve  Fransız treninin hızını 3 km geçtiler. Türkiye'ye satılan teknoloji ise “Fransızların 1967'lerde kullanamaya başladığı 1972'de terk ettiği eski teknoloji” deniliyor.
Bu doğru mu?
Doğruysa bizimki hızlı tren mi?
Hızlandırılmış tren mi?
Bize maliyeti nedir?
Dünya “hızlı tren “ teknolojisinde "İspanyolların bir başarısı" yok! Ama biz nedense onları seçmişiz!

Xxx

Hatırlıyorum.
Ankara-Eskişehir hattında hizmete konulan ve hızı 250 kilometre civarında olan bizim hızlı trenin ihalesinde de cevaplanamayan sorular olmuştu. Ankara Eskişehir hızlı tren hattı; Alsim-Alarko liderliğinde İspanyol OHL Firması ile oluşan konsorsiyum tarafından yapımına başlanmıştı. 1.etabın sözleşme bedeli+sigorta primi olmak üzere toplam 459 milyon euro olarak imza atılmış ancak ancak keşif artışları ile birlikte maliyet 629 milyon euroya çıkmıştı?  Nasıl oldu da 459 milyon euro olarak belirlenen ilk bedel bir anda 629 milyon euroya çıktı?  Dünyada hızlı trenler, saatte 500 km hıza dayanırken! Biz neden “daha eski, 250 km’yi aşamayan bir teknolojiyi” bu kadar pahalı aldık?”
Bu sorulara da cevap verilmemişti.
Fransa’da saatte 500 kilometre hız yapabilen hızlı trenin, 1 kilometre maliyeti 2 milyon euro iken Türkiye’ye satılan geri teknoloji 250 kilometre hızda trenin 1 kilometre maliyeti, neden 3 milyon euro? diye sorulmuştu?
Bayram bitti!
Hızlı tren maliyeti nedir?
Bilelim.

Necati Doğru/SÖZCÜ

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget