Demir Kapı Kör Pencere - 2 - Ölümleri aklımıza gelirdi ama tutsaklık asla

Balyoz ve Ergenekon’da, tutuklu yakınlarında şaşkınlık ve hayret duygusu var
Ölümleri aklımıza gelirdi ama tutsaklık asla

Yapılan bunca görüşme, dinlenen hikâyeler, altüst olan hayatlar arasında, bakıldığında aslında en şaşkın ve niye böyle oldu diyenler asker yakınları… Çünkü az buçuk siyasetle ilgilenen, gündemi takip eden, eleştiri dozunu azıcık da olsa yükselten, bazı olayları protesto etmeyi demokratik bir hak olarak gören ve kullanmaya kalkan hemen herkes başına ne geleceğini az çok kestirir bu ülkede. Başına geleni hak etmediğini düşünür, bilir ama başına geleceğini de öngörür. Telaş, kaygı vardır ama çok da şaşkın değildir aslında.
Ancak çoğunluğunu Balyoz davası olmak üzere Balyoz ve Ergenekon davası asker tutuklu yakınlarıyla yaptığımız görüşmelerde ortaya çıkan şey neredeyse somutlaşmış bir şaşkınlık ve hayret duygusuydu.
Hiç ummadıkları bir anda, hiç ummadıkları bir biçimde başlarına bir olay gelmiş, hayatları asla tahmin edemeyecekleri şekilde değişmişti… Yedi asker eşi ya da kızı ile yapılan görüşmede ortaya çıkan ortak tablo şöyleydi: Evet derli toplu, saçları - tırnakları yapılı olabilirdi ama maddi-manevi zorluk yaşıyorlardı. Özellikle Ankara’dan gelip gitmek durumunda olanlar için hayat çok daha zordu, ömürlerini vatanı korumak üzere konumlandırmış, ‘teröristlerle mücadele etmiş’ bu insanların terörist olarak suçlanması akıl alacak gibi değildi. Onlar, normal çalışma koşullarında dokuz ayda bir taşınmaya, çocuklarının beş yıllık okulu yedi ayrı okulda tamamlamasına, hele hele bir metrelik yataklarda yatan denizaltıcılar başta olmak üzere hemen hepsi kötü koşullarda yaşamaya alışıktı. Onları yaralayan şey buralardaki kötü koşullar değil, karşı karşıya kaldıkları adaletsizlikti. Çoğunluğu emekliydi ve ileri yaşları nedeniyle sık sık hastalanabiliyorlardı ancak hastaneye gitmeleri bile uzun bir prosedür gerektiriyordu. Hikâyelere tek tek bakıldığında ortak noktalar da çoktu, farklılaşan noktalar da…


NİLGÜN TANYERİ
Emekli Tuğgeneral Süha Tanyeri’nin eşi

Yaşadığımız zulüm
Bizimkiler bir seminere katıldı diye içerdeler. Ancak onlar alındığından itibaren çevreden hiçbir kötü muamele ile karşılaşmadık. Çünkü onlar bunun bir komplo olduğunu biliyorlar. Ancak bize yapmak istedikleri hakikaten zulümse çok iyi yapıyorlar. İki senedir yaşadığımız gerçek bir eziyet. Bizim hayatımız yokluklarla, sıkıntılarla, onlardan ayrı geçti. Bunlardan gocunmuyoruz. Eşlerimiz çocukların doğumunu, mezuniyetlerini göremediler, şimdi de işe girişlerini göremiyorlar. Hapishanede her şey yolunda diyorlar ama hiç öyle değil. Eşim şubatta midesinden rahatsızlandı. Endoskopi yapılacaktı fakat aletler arızalıymış diye ancak haziranda yapılabildi. Hatta niye gittiğini bile unutmuşlar. Zaten gün gelene kadar ya hastalık iyileşiyor ya da… Neyse ki kötü bir şey çıkmadı ama olabilirdi. Pek çok tutukluda kalp, damar ve psikolojik sorunlar çıktı. Yeni yasa çıkardılar, onunla da katilleri dışarı çıkardılar, demek ki bu ülkede ya Hizbullah olacaksınız ya da katil…
DERYA BAYKAL
Emekli Tümamiral Engin Baykal’ın kızı

Bizi o teselli ediyor

Babam yeşili çok severdi, şimdi açan bir çiçeğin, bahçeye yeni dikilmiş bir fidanın, her şeyin resimlerini çekip gösteriyorum. Evin tüm bölümlerini ayrı ayrı çekip büyütüyorum evi unutmasın diye. Burada hiç yeşil görmüyorlar, yaprak toplayıp götürüyorum. Burada hayat o kadar kötü ki ama biz babamı teselli edeceğimize o bizi teselli ediyor. Babam denizaltıcı, cenin pozisyonuda bile yatarım bana dokunan bu değil, ben haksızlığa dayanamıyorum diyor. Hastaneye filan giderken yanlarında hep dört jandarma oluyor, sanki babamlar kaçacak. Ev hapsine bile razı. Hiç olmazsa biz göreceğiz… Düzgün yemek yiyecek, gerçi bir süre sonra o da zor gelecektir ama olsun ben artık yanımızda olmasını istiyorum. Bana hep git, gez diyor ama ben bir kere denize girdim, ağlayarak çıktım.

HATİCE TUNCAY
Kurmay Albay Bülent Tuncay’ın eşi
Güçlüyüz ayaktayız
Eşim bugün itibarıyla 637 gündür tutuklu. 2 kızım var. Babaları alındığında üniversite 2. sınıftalardı. Eşim kendi isteğiyle emekli olmuştu, bir işe girmişti. Kızları böylece özel okulda okutabiliriz diye planlamıştık. Ona göre bir yaşantı düzenledik. Bu olay başımıza geldi. Sonuçta eşim tutuklanınca kızları ancak emekli ikramiyesi ile mezun ettim. Ev paramı çocuklarıma yatırdım. Bizim için tabii maddi manevi bir çöküntüydü. Hâlâ da devam ediyor. 1 ay önce mezuniyet törenleri vardı. Ben 4-5 yıldır bunu bekliyordum. Kızlarım babasız mezun oldu. Bu çok ağır geldi. Eşim 6 yıl operasyonlarda ölümlerle burun buruna geldi. Şu anda ona yüklenen suç çok ağır. Ama ayaktayız, güçlüyüz. Çünkü suçsuz olduklarına inanıyoruz.

SEMA KARABULUT
Emekli Tümamiral Özer Karabulut’un eşi
Sidik kokan şalvar giydirdiler
Özer çalışıyorken askeri evlerde kaldığımızda, devletin telefonunu kullandırtmazdı; ayrı hat bağlatırdık, devletin hakkını yemeyelim diye. Oradan oraya dolaştık durduk, 40 yıla yakındır evliyiz, toplasan 10 yıl birlikte geçmemiştir. Şimdi 18 aydır tutuklu ve ne için?.. Bir kızımız var, öğretim üyesi… Babasına çok düşkün, evliliği erteledi, baba yetişsin diye çocuğu erteledi… Şimdi hamile ve o cihazdan zorla geçirdikleri için çok düşkün olduğu babasına gelemiyor. Rapora rağmen cihazdan geçiriyorlar. Gösterdikleri davranış anlatılır gibi değil. Ama kötü muameleyi yapanlar çalışanlar değil, savcılar.
Kızımın elbisesini parçaladılar. Kumaştan beli saran bir kemerin kenarında metal bir süs var diye. Affedersiniz sidik kokan bir şalvarla girmek zorunda kaldı kızım babasının yanına. 7 yaşında bir erkek çocuğunu anadan doğma soydular, kameralar var; o çocuğun yaşadığı travmanın hesabını kim verecek? Onları değil asıl bizleri cezalandırıyorlar.
40 dakikalık görüş için iki gün hazırlanıyoruz. Anadolu yakasından geliyoruz çoğumuz, araba tutuyoruz bir araya gelip 100 kilometreye yakın yol yapıyorsunuz. Maddi manevi külfet. Kocam hapishaneye girdiğinden beri masrafım arttı. Kıyafetler ona göre alınmamıştı ki. Burada kışın çok üşüyorlar, yazın çok sıcak, Haftada 200 lira hesabına para yatırıyorum. Kendimi bu ülkede artık güvende hissetmiyorum, ayaklarım sanki sağlam basmıyor, uzayda yürüyor gibiyim… Damadın ailesi, eşimi duruşma salonunda tanıdı. Tek çocuğum evlendi, böyle mi olması gerekiyordu?

ZEYNEP SELVİ
Emekli Albay Fuat Selvi,nin eşi
Tam rahat ederiz derken
Eşim emekli olmuştu,yıllar önce okuduğu avukatlığa başlamıştı.Ünüversite sınavına giren kızımız vardı.Onunla uğraştık.Yıllarca Güneydoğuda,daydı 93-98 arasında. Biz ayrılığa alışmıştık.
Ama bu haksız bir ayrılık.

AYFER TOPDAĞ
Emekli Albay Ahmet Topdağ’ın eşi
Lojmanları boşalttık
Ankara’dan gelip gidiyorum. En son eşim Ankara’da görevde olduğu için mecburen Ankara’dayız kızım ile birlikte. Geçen sene çok zor bir süreçti. Çünkü kızım üniversite sınavlarına hazırlanıyordu. Kocam, 2011 Şubatı’nda alınanlardan. Eşim gıyaben emekli edildi. Biz bu arada lojmanları boşaltmak zorunda kaldık. Tek başıma ev taşıdım. Ankara’dan gelip gidiyorum, kızım Ankara’da okuyor. Onun okulu bitene kadar Ankara’da olmak durumundayım. Çok sıkıntılı, zorlu bir süreç… Bu yolları gelip gitmek bile zorlu bir iş… Yaşadıklarımız tam bir zulüm, hem eşlerimiz hem de bizim için.

AYŞE ÖĞÜTÇÜ
Emekli Koramiral Feyyaz Öğütçü’nün eşi
Tuzumuz kuru sanılmasın
Bizim kılığımıza kıyafetimize bakıp da çok tuzu kuru, keyifleri yerinde sanılmasın. Bizim de hayatlarımız altüst oldu. Ama bizler zaten kötü koşullara, sık sık taşınmalara alışkınız, bizi yaralayan şey kocalarımızın haksız yere tutulmaları… Bana eşin ölecek ya da öldü deseler inanırdım ne de olsa Allah’tan gelen bir şey herkesin başına gelebilir ama böyle bir şeye asla inanmazdım…

Olcay Büyüktaş Akça ve Şehriban Kıraç/Cumhuriyet
Demir Kapı Kör Pencere -1- Onlar değil ‘can’ları tutsak
Demir Kapı Kör Pencere - 2 - Ölümleri aklımıza gelirdi ama tutsaklık asla
Demir Kapı Kör Pencere - 3 - Kızıma cezaevini nasıl anlatayım?
Demir Kapı Kör Pencere - 4 - Tam bir kara kışa döndü hayat

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget