İmralı Süreci adı verilerek, Abdullah Öcalan ile sürdürülen müzakerelerin gizlenmeye çalışıldığı son dönemde Yeni Anayasa çalışmaları hız kazanmıştı. AKP, Meclis'teki 4 partinin katılımıyla oluşturulan Anayasa Uzlaşma Komisyonu'ndan, ilerleme olmadığı gerekçesiyle çekildi. Çünkü CHP ile MHP, Anayasa'nın ilk 4 maddesine dokunulmamasını istiyor.
AKP, BDP ve malum çevreler diyor ki, “Dünyada her şey değişiyor. Yasalar da anayasalar da değişir. Anayasanın değişmez maddeleri diye bir şey olamaz, bunlar bile değişir….” Apo da, “Barış istiyorsanız, benim istediğim anayasayı kabul edin” diye bastırıyor.
Değişim sömürücüleri son dönemde Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın ilk dört maddesine kafayı taktılar. Söz konusu maddeleri sıralarsak
1) Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
2) Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletidir.
3) Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür. Dili Türkçedir.
Bayrağı şekli kanunda belirtilen, beyaz ay yıldızlı al bayraktır.
Milli marşı "İstiklal Marşı"dır.
Başkenti Ankara'dır.
4) Anayasanın 1'nci maddesindeki devletin şeklinin Cumhuriyet olduğu hakkındaki hüküm ile 2'nci maddesindeki Cumhuriyetin nitelikleri ve 3'ncü maddesi hükümleri değiştirilemez ve değiştirilmesi teklif edilemez.
Türkiye onlarca etnik kökenden oluşuyor diyerek bunları tek tek sıralayanların, özerklik tartışmasını açanların, anadilde eğitim isteyenlerin, Türk bayrağının yanına başka bayrakların asılmasını önerenlerin, İstiklal Marşı'ndaki sözleri ırkçı bulanların, başkent İstanbul olmalı diyenlerin, laikliğin tarifini yeniden yapanların, Atatürk milliyetçiliğinin çağ dışılık olduğunu söyleyenlerin hedefleri bellidir. Onlar yukarıda sıraladığım 4 maddeyi değiştirmek istiyorlar.
Anayasa'nın değiştirilmez maddelerini değiştirmeyi teklif edenler, 'çağdaş ülkelerde böyle bir anlayış olmaz, Batılı ülkelerin anayasalarında her şey değişiyor, değişmez madde yoktur' yalanını söylemekten hiç çekinmezler. Öyleyse dünyadan örnekler vererek, yalanlarını ortaya çıkaralım.
Federal Almanya'dan başlayalım. Bu ülkenin anayasasındaki, 1'nci, 20'nci ve 79'ncu maddelerin değiştirilmesi teklif bile edilemez. Söz konusu 1 ve 20'nci maddeler özetle insan onuru ve haklarının dokunulmazlığına ve vazgeçilmezliğine dikkat çeker. Ayrıca her türlü baskı ve zulme karşı direnme hakkının bulunduğuna işaret eder. İktidarların kaynağının halk olduğunu anımsatır. Federal Almanya Cumhuriyeti'nin demokratik ve sosyal bir federal devlet olduğunu vurgular. Bu maddelere atıfta bulunan 79. Madde ise federal devlet yapısına ve 1'nci ve 20'nci maddelerdeki ilkelere aykırı anayasa değişikliği yapılamayacağı uyarısında bulunur. Federal Almanya Anayasası'nın başlangıç bölümünde de 'Alman milleti' ibaresinin bulunduğunu da anımsatalım.
Romanya anayasasının 152'nci maddesi de hangi niteliklerin değiştirilemez olduğunu açıkça ortaya koymuştur. Söz konusu madde şöyle der; “Romanya Devleti'nin millî, bağımsız, üniter ve bölünmez niteliği değiştirilemez. Aynı şekilde devletin Cumhuriyetçi hükümet şekline, siyasal çoğulculuğa, yargı bağımsızlığına, resmî dile, ülke bütünlüğüne dair hükümleri değiştirilemez.'
İtalya'da da değiştirilemez madde vardır. İtalyan anayasasının 139'ncu maddesi değiştirilemez niteliklerden bahsetmektedir. Buna göre cumhuriyetin şekli anayasa değişikliğine tabi tutulamaz, değiştirilmesi teklif dahi edilemez.
Yunanistan'da da, anayasanın değiştirilemez nitelikleri, 110 ve 139'ncu maddelerde sıralanmıştır. Buna göre, Yunanistan'da hükümet şekli parlamenter cumhuriyettir. Bu değiştirilemez. Bu maddelerde ayrıca, din ve vicdan özgürlüğünün dokunulmazlığı, kişi özgürlüğünün dokunulmazlığı, eşitlik, insan varlığının değerine saygı ve onun korunması gibi anayasal hükümlerin de değiştirilemez olduğuna işaret edilir.
Norveç'te değişikliklerin söz konusu olması durumunda anayasanın ruhuna dikkat çekilir. Norveç Anayasası'nın 112'nci maddesi şöyle der: 'Anayasadaki ilkelerle çatışan anayasa değişiklikleri yapılamaz. Sadece, anayasanın ruhunu değiştirmeyecek belli hükümler değiştirilebilir.'
Fransız anayasasının 89'ncu maddesi değiştirilemez hükümler içermektir. Bu maddede devletin demokratik, laik, üniter, sosyal, hukuk gibi niteliklere sahip olduğu vurgulanarak, bunların değiştirilemez olduğu vurgulanmaktadır.
Çek Cumhuriyeti anayasasında ise 9'uncu madde değiştirilmez niteliklere işaret etmektedir. Bu madde hukuk devletine ve demokratik devlete dikkati çekerek bunların değiştirilemez olduğunu söylemektedir.
Ukrayna Anayasası'nın 157'nci maddesi de, Ukrayna'nın bağımsızlığının ya da toprak bütünlüğünün ihlal edilmesine yol açabilecek anayasa değişikliklerinin yapılamayacağı uyarısında bulunmaktadır. Aynı madde ayrıca insan ve vatandaş haklarının kaldıran ya da sınırlandıran değişikliklerin yapılamayacağını da söylemektedir.
Bunca örneği sıraladıktan sonra değişim sömürücülerinin susmasını beklemiyorum.
Onlara göre anayasada değiştirilmez maddeler olması vesayetin kanıtıdır. Bunlara sormak gerekiyor, anayasalarında bunca değişmez madde olan ülkelerde hangi vesayet var?
Son aylarda yerel seçimlerin geçici aktörleri olan aday adaylarını ve siyaseti konu eden yazılar kaleme aldım. İlgi gören yazılardan oluşan bir kitap hazırlığı içindeyim. Kitabın gelirini, Lösemi hastalığına yakalanmış çocukların tedavisi için çalışan LÖSEV vakfına bağışlayacağım. Bana hakaret eden para babası aday adayları hiç olmasa 1 (Bir) kitap alır, çocukların tedavisine katkı sağlar diye düşünüyorum. Acaba yanlış mı düşünüyorum?
Yorum Gönder