Evlerde Ani Voltaj Yükselmesi Zarara Neden Oldu

Evlerimizde aniden hiç rastlamadığımız öylesine bir elektrik voltaj yükselmesi olayı oldu ki, bütün evlerde elektrikli araçlar bozuldu.Bu olay da, trafoların elektrik dağıtım şirketlerince

Evlerde Ani Voltaj Yükselmesi Zarara Neden Oldu
Evvelki gün 23 Temmuz günü bizim oturduğumuz Batıkent-Kimyacılar Sitesi 1710. Cadde kıyısında 30 numaradan başlayıp 50 numaraya kadar evlerimizde aniden hiç rastlamadığımız öylesine bir elektrik voltaj yükselmesi olayı oldu ki, bütün evlerde elektrikli araçlar bozuldu. Kimi evlerde buzdolabı, TV vb elektrikli araçları duman çıkararak, kimi güm diyerek patladı, devre dışı kaldı. Bu olay da, trafoların  elektrik dağıtım şirketlerince yeterince kontrol edilmediklerini göstermekte.
En çok da benim evde hasar oluştu; kombi, buzdolabı, aspiratör, internet modemi, TV tıvubu modemi bozuldu. Durumu hemen Başkent elektrik dağıtıma bildirdik, gelen ekipler saatlerce bu voltaj yükseltmesini aradılar, zorlukla buldular.
Kimi ekip geldi, “arıza evlerin birinde, bizden kaynaklı değil, herkes elektrikçi getirecek, kendi arızasını kendi arayacak”  dedi. Meğer, trafodaki o hatta gelen nötr hattı ısı ile gevşemiş arıza trafodaymış.  Görevliler arızaya neden olan olayı evlerimizde aradılar.
Ev ev çalışırken, “evinizdeki hasarlı aletleri 186 ya yazdırın, kurumun hatasından olan bu zararı kurum öder, hatta buzdolabında bozulan gıda maddeleri bile ödenebilir” dediler.
Bizler komşularla elektronik eşyaları tamire ettirmeye ve fatura temin etmeye başladık. Kombiyi servis çağırıp 350 liraya tamir ettirdim, faturayı sakladık. Öteki elektronik modem vb aletlerde tamir edilen var edilmeyen vardı. Bu ödeme sözü üzerine herkes tamir ve fatura derdine düştü.

BUZDOLABIMIZ YAPILAMIYORMUŞ
Şu sıcak geçen yaz günlerinde, bizim buzdolabımız da bozuldu. Hanım, buzdolabındaki et, süt, peynir gibi bozulacak gıda maddelerini öteki komşuların buzdolaplarına taşıdı. Ben de:
“-Aman hanım servis gelmeden, fırsat bu fırsat, buzdolabının içini tertemiz yıka da temiz” olsun, diye tembih ettim. O zavallım da, sirkeli suyla buzdolabının köşesini bucağını her tarafını silip pırıl pırıl parlattı. İki gündür buzdolabı bozuk, çaresiz buzdolabı servisini beklemeye başladık. Servis yetkilisi geldi, dolaba gelen elektrik hattında arıza ararken, dolap elektronik-dijitaldi, ana kart beynin parçalanarak devre dışı kaldığını tespit etti. Oraya buraya dolabın merkez servis şubelerine “ana kart parçası var mı” diye araştırdı. Dolabımız 10 yıldan fazla önce alınmıştı, ama biz memnunduk. On yıldan fazla olan dolap ve öteki beyaz eşyaya firma destek sağlayamıyormuş.
Dolaba gelen servis yetkilisi, demez mi ki, “bunun ilgili parçası artık imal edilmiyor, buzdolabını yenilemeniz gerekir” dedi. Biz şaşırmaya endişelenmeye başladık, çünkü üst üste tamir masrafları artıyordu.
Servis elemanı şu marka, şu model buzdolabının bu parçaları bulunamadığından tamiri mümkün değil, yenilenmesi gerekir” gibi sözcükleri içeren tutanak tuttu.
Eşimin, yıllarca hevesle sebze, meyve, et, süt vb gibi gıda maddelerin korunduğu ve hele “dolabımız tamir edilecek” diye umduğumuz olay sonunda “dolabın tamir edilemeyeceği” gerçeğini öğrenince çok üzüldü, siyim siyim gözlerinden yaşlar akmaya başladı. “Saatlerce dolabı silip temizledim emeğime mi yanayım, dolabın tamir edilemeyeceğine mi yanayım, dolapsız kaldığıma mı yanayım” diye sızlanıyordu. Dolap pırıl pırıl oldu ama çalışmayacak…Komşular sıcaktan duramadığımız şu günlerde pet şişelerle soğuk su getiriyorlar,  bizim evde dolabın üzüntüsü devam ediyordu.

KOMŞU BİZİM BOZULAN DOLABI HEMEN TAMİR EDİP KULLANMAYA BAŞLADI
Bozulan buzdolabımızın tamir edilemeyeceğini servis belge vererek açıkladıktan sonra, biz yeni bir buzdolabı almaya karar verdik. Hemen bir satıcıya giderek eskisinin markasından bir dolap satın aldık. Bozulanı da küçük bir para karşılığında almıyorlarmış.  Satıcı, “atmak istiyorsanız, yeni dolabı getiren elemanlara verin götürsünler” dediler. Bozulan, tamiri mümkün olmayan dolabı ne yapacaktık, verecektik isteyene veya dolap getiren servis elemanına verebilirdik.
Şimdilerde uzak bir mahalleye taşınan ve evimizin hemen karşısında oturan, “Sefa Usta” dediğimiz seyyar beyaz eşya tamircisi olarak çalışan komşumuz Sefa Usta defalarca ufak tefek tamirlerimize geldiği için “Sefa Usta’ya” eski dolabı verdik, götürdü. O gün firmanın dağıtıcıları satın aldığımız dolabı getirdiler mutfağa koydular. O gün baktık bizim emektar bozulan 15 yıldır kullandığımız dijital buzdolabımızı komşu Sefa Usta her nasılsa tamir etmiş, bahçede dolap tıkır tıkır çalışıyordu. “Eyvah, yeni dolabı almadan Sefa Usta’yı çağırsaydık” diye hayıflandık, durduk.
Belki de, o firmanın servis elemanı, “dolap bozuk tamiri mümkün değildir” demekteki maksatları, bize yeni buzdolabı satmak istemelerinden dolayı öyle demiş olabilir, diye düşündük. Eğer bu tahminimiz doğru ise, “servis tarafından ketenpereye getirilmiş olduk”, diye düşündük. Çünkü tamir edilemeyen dolap hemen tamir edilmişti…
Eşim, yepyeni dolap aldığımız halde çok beğendiği eski dolabının hemen tamir edildiğini tıkır tıkır çalıştığını görünce daha bir hüzünlendi. Komşunun bahçesinde çalışan bizim eski dolaba bakmaya giden eşim bu kez başka bir hüzünlendi.  

“DOLABINIZI YENİDEN ALSANIZ DA ESKİ DOLABIN İKİNCİ EL FİYATINDAN ÖDERİZ”
Evlerde Ani Voltaj Yükselmesi Zarara Neden Oldu
Servisin “tamir edilemez” tutanağını yanıma alıp, doğruca Maltepe’de Tok Sokakta bulunan bu tür hasar işlerine bakan Başkent Dağıtım’ın birimine gittim. İnşallah dolabın yeni alınacak olanın ücretini tam öderler” ümidiyle, elimdeki “tamir edilemez” tutanağını ilgili görevliye gösterdim. Adam aynen, “bu durumda yeni alacağınız dolabın parasının tamamını ödeyemeyiz, ancak o modeldeki dolabın günümüzdeki ikinci el fiyatını öderiz” deyince bu kez ben şaşırmaya ve üzülmeye başladım. Yani 10-15 yıl önce alınan buzdolabı, ikinci el piyasasında, 2000 liraya günümüzde alınacak dolap, ikinci elde en fazla 400-500 lira dolaylarında ise ancak bu parayı ödeyecekler. Nitekim ben yeni bir buzdolabını 1600 liraya aldım, bana ancak bunun dörtte birini ödeyecek. İlgili memura itiraz ettim:
“-Bu haksızlık değil mi? Siz trafonuzu zamanında kontrol etmiyorsunuz, sizin yaptığınız hata yüzünden biz mağdur oluyoruz, hiç olmazsa tamamını ödeyin”. İlgili memur da şöyle dedi:
“-Siz bu buzdolabını 10 yıl filan kullandınız, ikinci el konumuna düşmüş, günümüzde ikinci el neyse onu öderiz”. İlgili memura şunları söyledim:
-Gerçekten borç ve taksitlerimiz varken, idarenin ihmali yüzünden, hiç beklemediğimiz anda aniden oluşan bu harcama vatandaşı, bizleri mağdur etmiştir. Bunları söyleyip, ayrıldım.
Nihayet dolabın bozulduğunun 4. günü 27.7.2017 günü 1500 liraya aldığımız dolap geldi. Bakalım elektrik zararından sorumlu olan firma Başkent Elektrik Dağıtım) kaç lirasını ödeyecek.
Elektrik voltaj zararını gören bazıları da, “evlerin elektrik girişine voltaj regülâtörü (düzenleyici) taktırmalı” dediler.

Cevat Kulaksız

Cevat Kulaksız

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget