Erdoğan Üçüncü Kez Asla Aday O - La -Maz - Nokta

Erdoğan Üçüncü Kez Asla Aday O - La -Maz - Nokta ERDOĞAN'ın üçüncü kez cumhurbaşkanlığına aday olması, anayasa hukuku açısından olduğu kadar, vicdanen

Erdoğan Üçüncü Kez Asla Aday O - La -Maz - Nokta
Cumhurbaşkanı ERDOĞAN; anayasanın 116. maddesine göre; Cumhurbaşkanlığının bu ikinci döneminde,  Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verilmemesi halinde, normal koşullarda üçüncü kez aday olup cumhurbaşkanı seçilemez.  Buna,  anayasanın 101. maddesinde açıkça yer alan; ”Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir. ”hükmü engeldir. 


Niçin mi?


ERDOĞAN'ın, Anayasanın 101 maddesinde yer alan; ”Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir. ” emredici kuralına rağmen, Haziran 2023 de yapılacak olan seçimlerde, üçüncü kez cumhurbaşkanı adayı olabileceğini savunanlar,  gerekçe olarak, neyi ileri sürüyorlar?


Diyorlar ki; ”101. maddede yer alan;  “Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir. ”kuralından sonra anayasada yapılan değişiklik sonucunda, sistem değişmiş, önceden var olan parlamenter sistem yerine,  cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi getirilmiştir. ERDOĞAN; yeni sistemde bir kez aday olup seçildiğine göre, önümüzdeki seçimlerde koyacağı adaylık,  üçüncü değil,  ikinci adaylığıdır ve 101. maddeye aykırı değildir. ” 


Hayır efendim, bırakınız bilerek yalan söylemeyi, afaki ve cahilce konuşmayı. 


Devlet ve Hükümet kavramlarını; kimse,  birbirine karıştırmaya ve kafa karışıklığına sebep olmaya kalkışmasın lütfen. 


Devlet başka, Hükümet başka olup, ikisi ayrı kavramlardır. 


Devlet bir üst kavram olup; Hükümet ise,  devletin bir organıdır. Devlet kalıcı,  hükümetler ise, değişken ve  gelip geçicidir. 


Devletin; Yasama, yürütme ve yargı olmak üzere üç ayrı organları vardır. 


Hükümet; daha kapsayıcı ve bir üst kavram olan Devlet'in; üç ayrı organından, millet adına yürütme görev ve yetkisini kullanan sadece birisidir. 


Parlamenter ve Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemleri, Devlet ve devletin şekli olan Cumhuriyet kavramlarından bağımsız, devletin Yürütme organının oluşum şeklini ifade eden Hükümet etme şekilleridir. 


Devletin yürütme organının; şeklen,  parlamenter veya Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi olması, Türkiye Cumhuriyeti Devletinin; anayasanın 1.  maddesinde belirtilen;  Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir hükmünün  yerine ve önüne geçemez. 


Anayasamız, Türkiye Devletinden bahseder ve devletin şeklinin de cumhuriyet olduğunu açıkça belirtmiştir. 


Cumhuriyet dışında bir devlet şekli asla olamaz. 


İddia edildiği gibi, devlet ve devletin şekli değişmemiştir. 


Devletimiz ve şekli olan Cumhuriyet yerinde durmaktadır. 


Anayasamızın hükümleri açıktır. Anayasamızın 104.  maddesine göre, Cumhurbaşkanı Devletin başıdır.  Yürütme yetkisi Cumhurbaşkanına aittir. 

Cumhurbaşkanı,  Devlet başkanı sıfatıyla Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil eder, 


Yani, Cumhurbaşkanı; Devletin başıdır ve Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil eder. 


Anayasanın 103 maddesinde yer alan Cumhurbaşkanının göreve başlarken yaptığı yemin metni de; ”Cumhurbaşkanı sıfatıyla,  Devletin varlığı ve bağımsızlığını, . . . . ”şeklinde, Devletin varlığı ve bağımsızlığını diye başlayarak devam eder. 


Parlamenter sistemden, adında cumhurbaşkanı sözcüğü geçen cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçmekle, değişen hiçbir şey olmamış,  şekli cumhuriyet olan Türkiye Devleti yerinde kalmıştır. 


Cumhurbaşkanı;  öncelikle,  Devletin şekli olan Cumhuriyetin, yani cumhurun birliğini temsil eden bir kişidir. Anayasanın 101. maddesine göre; hükümet şekli ne olursa olsun, bir kişi ancak iki kez Cumhurbaşkanı seçilebilir. 


Kaldı ki; ERDOĞAN, Cumhurbaşkanlığının ilk döneminde de, anayasayı delerek, parlamenter sisteme fiilen  son vermiş ve ülkeyi, de facto,  bugün olduğu gibi tek başına yönetmiş bir kişi olarak, iki dönemini de Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin cumhurbaşkanı gibi tüketmiş olup, bugünkü anayasa ve sistem,  BAHÇELİ'nin dediği gibi, ERDOĞAN'a uydurulmuştur. 


Açıkladığımız nedenlerle; ERDOĞAN'ın üçüncü kez cumhurbaşkanlığına aday olması, anayasa hukuku açısından olduğu kadar, vicdanen de asla mümkün değildir. 


ERDOĞAN; iki kez seçilme hakkını, hukuken de,  fiilen de kulanmış olup, anayasaya aykırı olarak ERDOĞAN'ın üçüncü kez adaylığına göz yumacak olan Yüksek Seçim Kurulu, peşinen anayasayı ihlalden yargılanmayı göze almalıdır.

Güner Yiğitbaşı

19/01/2023

Güner YİĞİTBAŞI

Hukukçu

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget