Ysk Tarafsızlık Ve Demokrasi Sınavından Geçecektir

Ysk Tarafsızlık Ve Demokrasi Sınavından Geçecektir
Erken seçim bekleniyordu. Ancak, erken seçim tarihinin 24.Haziran.2018 olarak belirlenerek, bir baskın seçime dönüştürülmesi, haklı olarak akıllara bazı soru işaretlerini getirmektedir.
Burada en önemli soru şudur; AKP Genel Başkanı ERDOĞAN, bugüne kadar yaptığı seçime yönelik  tüm konuşmalarında, İYİ Partiyi ve genel başkanı AKŞENER'i hiç muhatap almadı ve onun eleştirilerine en ufak bir cevap dahi vermedi, AKŞENER'e karşı sessiz kaldı ve adeta onu yok saydı,eleştirilerinin odağına, sürekli CHP lideri KILIÇDAROĞLU'nu koydu. ERDOĞAN'ın bu tutumu; acaba, İYİ Partinin ve AKŞENER'in seçim dışında tutulacağının, iktidara yakın tavırlar sergileyen YSK tarafından İYİ Partiye veto uygulanacağının işaret fişeği midir? Sorusunu akıllara getirmektedir.
YSK; 16/Nisan/2017 tarihinde yapılan Anayasa değişiklik referandumunda, yasanın açık hükmüne aykırı olarak, mühürsüz zarfların dahi geçerli olduğuna ilişkin kararını, milli iradeye, halkın oylarına saygı olarak gerekçelenmişti.
Biz de şimdi diyoruz ki; madem öyle, YSK gerçekten milli iradeye ve temsilde adalet  ilkesine saygılı ise, nedenlerini aşağıda açıklayacağımız gibi, İYİ Partinin seçimlere katılmasına engel hiçbir hüküm içermeyen Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinin kötü yazılışını aleyhe yorumlayarak ve de 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun 14.maddesinin 4.fıkrasında yer alan ve konuya tam bir açıklık getiren hükmü görmezlikten gelerek, İYİ Partiy'e seçim engeli getiremez.
YSK; önümüzdeki günlerde, tam bir tarafsızlık ve demokrasi sınavı verecektir, bu sınavın sonucunu heyecanla bekliyoruz.
Gelelim, YSK'nın dikkate alması ve uyması gereken asıl konumuza.
İYİ Parti sözcülerinin beyan ettiği gibi, 10/Aralık/2017 tarihinde yapılan 1.Olağan Büyük Kongre, Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinde seçime katılma şartı olarak gösterilen, illerin en az yarısında teşkilat kurma koşulu yerine getirildikten sonra yapılmışsa, seçimlere katılmak için hiçbir sorun bulunmamaktadır.
Şayet,1.Olağan Büyük Kongrenin yapıldığı 10/Aralık/2017 tarihi itibariyle illerin en az yarısında parti teşkilatı kurulmamış ise, yani 10/Aralık/2017 de yapılan Büyük Kongre, henüz illerin en az yarısında teşkilat kurulmadan yapılmışsa, 10/Aralık/2017 tarihinin baz alınması mümkün olmayacaktır.
Ancak,10/Aralık/2017 tarihli1.Olağan Büyük Kongre; illerin yarısında teşkilat kurmadan önce yapılmış olsa dahi, bize göre, seçimlerden en az altı ay önce önce,  illerdeki teşkilatlanmayı bitiren, en az yarısında teşkilatlandıktan sonra,1.Nisan.2018 tarihinde büyük kongre yapıldığı için, seçimlerin yapılacağı 24.Haziran.2018 tarihinden en az altı ay önce illerin en az yarısında teşkilatını kurmuş olan İYİ Parti, 1.Nisan.2018 de yapılan Büyük Kongre baz alınsa dahi, seçimlere katılabilecektir. Bize göre Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinde yer alan, oy verme gününden en az altı ay önce illerin  yarısında teşkilat kurmuş olma koşulunda yer alan, geçmesi gereken en az altı aylık süre, sadece illerin en az yarısında teşkilat kurma koşulu için gereklidir. Bu en az altı aylık sürenin geçmesi koşulu, teşkilatlanmadan sonra yapılacak olan büyük kongre için geçerli değildir. Zira;
Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesi de; ülkemizdeki yasa yapma ve yazma tekniğinin kötülüğünden nasibini almış ve akılları karıştırmaya müsait bir şekilde, yanlış imla ile kaleme alınmış bir maddedir. Aslında, araya virgül konulacak yerde, “ve” konulmak suretiyle, madde akılları karıştırmaya müsait hale gelmiştir. Seçimlere katılabilmek için asıl olan, illerdeki teşkilatlanma olup, bu nedenle oy verme tarihinden önce geçmesi gereken en az altı aylık süre, teşkilatlanmaya ilişkindir, yasanın öngördüğü teşkilatın kurulmasından sonra yapılacak olan büyük kongrenin, seçimden en az altı ay önce yapılmasının, hiçbir haklı nedeni ve mantığı yoktur, YSK; bu 36. maddeyi, temsilde adalet, milli iradeye saygı ilkelerine uygun bir şekilde, lafzi değil gai yorumlayarak, demokrasi sınavından başarıyla çıkmak zorundadır.
Yüksek Seçim Kurulunun; önemine binaen, bizzat kendisine ait web sayfasına da koyduğu,  298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunun; Yüksek Seçim Kurulu'nun görevlerini belirten 14. maddesinin 4.fıkrasında yer alan kural, Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinin kötü yazılımından kaynaklanan kafa karışıklığını açıkça gidermektedir.
298. sayılı kanunun 14. maddesinin 4.fıkrasında yazdığı gibi, Yüksek Seçim Kurulu; seçim gününden en az altı ay önce yapılıp yapılmadığına bakmaksızın, tüzüğüne göre, ilk genel kongresini yapmış olan, illerin en az yarısında ve en az altı ay evvel il ve ilçe teşkilatını kurmuş bulunan İyi Partinin adını tespit ve ilan etmek, seçimlere katılma hakkını tescil etmek zorundadır.
Halkın iradesine saygılı, katılımcı hür ve Demokrat bir hukukçu olarak dileğimiz, Yüksek Seçim Kurulunun;16.Nisan.2017 de yapılan Anayasa Halk Oylamasında açıkladığı milli iradeye olan saygısını ve samimiyetini sürdürerek, Saray’ın değil halkın iradesine sahip çıkmak suretiyle, açık yasa hükümlerini de uygulayarak ,bu demokrasi ve tarafsızlık sınavından başarıyla çıkması ve İYİ Parti'yi seçim dışına atmamasıdır.

20/04/2018
Güner YİĞİTBAŞI 
Hukukçu-Em.Hakim

Güner Yiğitbaşı

Yorum Gönder

[blogger][facebook][disqus]

Kemalın Askeri

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget