Şekilde görüldüğü gibi, kullanılacak zarfın geçerli olabilmesi için üzerinde YSK logosu ile İlçe Seçim Kurulu ve sandık kurulu mührü olmak üzere çift mühür bulunması, oy pusulasının geçerli olması için arkasında sandık kurulu mührü ve T.C.YSK filigranı bulunmalıdır demektedir.
YSK, seçim günün kendisine ulaşan yakınmalar üzerine, bu bülteninde açıkladığının aksine şu kararla aşağıdaki duyuruyu yapmıştır.
“DUYURU
Bazı sandık kurullarının seçmene oy pusulası ve zarflarını sandık kurulu mührüyle mühürlemeden verdikleri yolundaki yoğun şikâyetler üzerine bugün toplanan Yüksek Seçim Kurulu sandık kurulu mührü taşımayan oy pusulası ve zarfların dışarıdan getirilerek kullanıldığı kanıtlanmadıkça geçerli sayılmasına karar vermiştir.
Sayım döküm işleminin buna göre yapılması gerekmektedir.
Kamuoyuna, il ve ilçe seçim kurullarımıza, sandık kurullarına ve siyasi partilere duyurulur.”
Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri hakkındaki 298 sayılı yasanın 98. maddesinin 4 fıkrası, hangi zarfın geçersiz olduğunun nedenlerini sayıyor ve bu nedenlerden birinin de “Üzerinde ilçe seçim kurulu ve sandık kurulu mührü bulunmayan, zarflar geçersiz sayılır” demektedir.
Yine, Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri hakkındaki 298 sayılı yasanın 101 maddesinin 2. Ve 3. Fıkraları;
“2. Arkasında "Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu" filigranı bulunmayan,
3. Arkasında sandık kurulu mührü bulunmayan,
Birleşik oy pusulaları geçerli değildir.” Demektedir.
YSK’NUN, hem daha önce yayımladığı seçim bülteni, hem de yasanın açık hükümleri karşısında böyle bir karar vermesini bir hukukçu olarak doğru ve hukuka uygun bulmuyorum.
Çok sayıda yapılan itirazlar üzerine, YSK kapsamlı bir inceleme yapıp durumu yasalara göre düzeltseydi hukuk adına büyük kazanç olurdu.
Ne yazık ki mühürsüz kullanıldığı savlanan oyları ve zarfları görmeden evrak üzerinde acele, kabul edilmeyen bir gerekçe ile ret kararı vermesiyle bu fırsatı kaçırmıştır.
Kamuoyunun bilgisine sunulur
20.04.2017
Gündüz AKGÜL
Emekli Cumhuriyet Savcısı
Yorum Gönder